Skip to content

We’re all different

januar 8, 2011

Alle taler om kulturchok. Men nej, jeg har bestemt ikke fået noget kulturchok af at komme til Knoxville. Faktisk er den amerikanske kultur ret meget, som jeg regnede med, den ville være, og på mange punkter er amerikansk og dansk kultur ens.

Der er dog et par ting, jeg har bidt mærke i, som er lidt anderledes.

  • På campus må man ikke bære våben. Dvs. pistoler og knive. Men man må gerne have en peberspray i tasken. Det er fint nok. Det har jeg lært af universitets politi, der har holdt et lille foredrag for os udlændinge. Officer Oliver fortalte desuden, at det er okay at stå af en elevator, hvis man ikke er tryg ved personen ved siden af, og at det er vigtigt at kommunikere klart, hvis du ikke vil have, at din date kysser dig.
  • Hold kææææft, de er bange for sne i Knoxville. I går blev arrangerede ture til en ishockeykamp og til et outlet marked aflyst på grund af sne – og der var ikke faldet noget endnu på det tidspunkt. I morges vågnede vi så op til omkring 1 mm på vejene. Dælme farligt.
  • Offentlig transport er noget lort her. Alle har biler. Der kører busser, men det er umuligt at finde ud af hvorfra og hvorhen, de kører (i hvert fald ikke nemt). Man kan heller ikke stoppe en taxa på gaden, man SKAL ringe først.
  • Amerikanere er meget høflige og venlige. Det kan godt være, jeg er naiv, men jeg tror virkelig, de mener det, når de spørger, om man har brug for hjælp til noget. De mener det nok ikke så meget, når de siger “Hi, how are you?”, hvilket de gør en halv million gange om dagen. Jeg er træt af at svare på det. Når det er sagt, synes jeg virkelig, folk i Knoxville er rare. Danskere burde være lidt mere som dem.
  • Alt er fried. Jeg kiggede i seafood-afdelingen i Wal-Mart (meget lille afdeling i forhold til centerets størrelse), men jeg kunne ikke få noget som helst, der ikke var fried. Ikke bare en naturlig fiskefilet. Damn.
One Comment leave one →
  1. januar 8, 2011 4:59 pm

    Endnu en gang spændende at høre om dine oplevelser i Tennessee. Håber du overlever maden uden at blive lige så tyk som amerikanerne 😉

Skriv et svar

