Skip to content

Så band dog! … bare lidt.

marts 9, 2011

Jeg er forholdsvis bramfri. Der skal meget grimt sprog til at ryste mig, og jeg kan sagtens selv finde på at sige ord og sætninger, der måske ikke er passende for en 26-årig kvinde. Men sådan tror jeg egentligt de fleste danskere er.

Her i USA er det noget anderledes. Jeg bor sammen med to afro-Americans, så herhjemme er det ikke et problem, hvis jeg siger fuck, bitch eller andet grimt, for det gør de selv i stor stil. Og det har polakken og jeg det fint med. Men så snart jeg forlader lejligheden, gælder det om at tænke sig om. Her på skolen er der Bibel-klubber og halvdelen af eleverne har et kors om halsen. Nogle piger går desuden med en purity ring, der er et symbol for, at de ikke har haft sex. Alt det har jeg intet problem med, men det betyder, at man generelt ikke bander eller taler grimt. Jeg kunne sikkert lære noget af det. Det tror jeg i hvert fald, min mor synes.

Men det bliver altså for meget nogle gange. En af dagene talte vi om censur i timen, og min professor himlede pludselig op og sagde, at nu skulle vi høre en god historie. Historien var, at hun midt på dagen – ja midt på dagen (det er især det, man skal bide mærke i) – så fjernsyn, og følgende replik fra en skuespiller lød: “I’m going to chop your balls off and use them as earrings”. Igen det var midt på dagen, hvor børn ser fjernsyn, åh nej. Samtlige 140 studerende til stede (undtagen mig) sagde følgende lyd “uuuuuhhhhhh”. Det var altså virkelig slemt. Ja, jeg indrømmer, at tanken om, at det rent faktisk blev gjort, er ulækker, men slap nu lige af.

Og så prøv lige at se Sex and the City, hvor de ikke bander, og man ikke ser noget som helst, der ligner samleje. Når skuespillerne bander, fjerner man simpelthen lyden, så man bare ser munden bevæge sig. Det er ret tydeligt, hvad der bliver sagt, men åh nej vi skal helst ikke høre det. Sexscenerne er klippet væk, så sceneskift nogle gange slet ikke giver mening.

I går så jeg sidste afsnit af serien og kunne ikke lade være med at grine, da Carrie til sidst spørger Big “Oh, you wanna come up?”, og hvad svarer Big så? Vent på det…. han svarer “Abso-freaking-lutely!”. EJ! Nu må det holde. Lyden var ikke taget af, men det blev sagt med Big’s stemme, så jeg tænker, at han lige har indspillet replikken endnu engang til ære for det amerikanske publikum. (Til de uvidende siger Big rigtigt abso-fucking-lutely, hvilket er en ret kendt replik efterhånden).

3 kommentarer leave one →
  1. Charlotte permalink
    marts 9, 2011 2:31 pm

    Er glad for at høre, at du ikke er blevet omvendt og er begyndt at gå med de der purity-ringe. Jeg synes lige du skal have denne artikel med på vejen. http://bit.ly/e5fPrz

  2. Anne Søndergaard permalink
    marts 9, 2011 4:19 pm

    Hahaha. Jeg griner meget. Det må være en flad fornemmelse at se Sex and the City i det land….

  3. marts 9, 2011 4:47 pm

    Hej Marie
    De er sgu for dumme de amerikanere. Uhh ha, ikke bande det får da bare slet ikke, men købe håndvåben jo det er der da ikke noget galt i. Man have vel lov til at beskytte sig. De er sgu ikke nemme at blive kloge på.

Skriv et svar

