Skip to content

Lille Danmark (eller lille ‘alt andet end USA’)

april 12, 2011

“Where are you from?”

“Denmark.”

“Where?”

“Denmark.”

“Where?”

“Denmark! You know, Scandinavia…”

“Oh cool… Is that the Nederlands?”

Sådan begynder de fleste samtaler med amerikanere, man ikke kender, efter de har hørt vores udenlandske sprog eller lagt mærke til den europæiske accent. Indrømmet, Danmark er et lille land, og nej, jeg kan heller ikke komme på alle stater i USA, men hvorfor er der slet ingen, der bare ved en lille smule om Danmark? Muhammed-tegninger? Caroline Wozniacki? Den kongelige familie (dette nævner jeg, fordi amerikanske medier går amok over William og Kates bryllup)?

Når jeg siger, jeg er fra Danmark, bliver jeg med hundrede procent sikkerhed spurgt, hvorvidt det ikke er rigtigt, at vi taler hollandsk, om det er i det land, man må ryge hash, eller om det er en del af Sverige. Den anden dag mødte jeg en meget fuld amerikaner, som fik at vide mere end en håndfuld gange, hvor jeg var fra, men forlod bordet med den klare idé om, at vi danskere var polakker. For det er da det samme, mente han.

Det virker ikke som om, at amerikanere interesserer sig ret meget for, hvad der sker i Europa eller resten af verden for den sags skyld. I et af mine fag diskuterer vi forskellige emner efter hver time, og for nogle uger siden skulle vi svare på, hvor meget vi bruger internationale medier/følger med i internationale nyheder og hvorfor/hvorfor ikke. Jeg svarede ærligt, at det gør jeg en del. 90 procent af amerikanerne svarede, at de ikke interesserer sig for resten af verden. Bare sådan. Jeg var lamslået.

En af franskmændene herovre må dog have det værre end mig. Han blev spurgt, om man spiser pizza i Frankrig. Senere ville en amerikaner vide, om man have elektricitet i Frankrig…

3 kommentarer leave one →
  1. april 13, 2011 1:27 pm

    Måske skulle man overveje at sende amerikanske studerende et år til Europa for lige at lære lidt om, hvor stor verden egentlig er. Nogen gange har man altså svært ved at tro på at de har været på månen, når de ikke ved hvor London ligger henne.

  2. Malene permalink
    april 15, 2011 4:00 am

    Jeg var udvekslingsstudent på en High School i Californien i skoleåret 89-90. Det er pænt længe siden og det skræmmende er, at det var nøjagtig de samme samtaler jeg havde, som du beskriver her. Dengang synes jeg det var mærkeligt så lidt de vidste om resten af verden. Flere troede Danmark var et østland, og sagde tillykke til mig da muren faldt:-)
    Jeg bliver træt i hovedet af at det ikke har ændret sig og ved tanken om at USA nærmest styrer verden.
    Kh. Malene

  3. farfar permalink
    april 17, 2011 8:49 am

    Tja, men hvad ved vi egentlig om Tennessee. Jo, Marie studerer der, i en by der hedder Knoxwille, men vi er vel ikke klar til at sætte alle USA-staterne på landkortet?
    Vi har nok en opfattelse af, at landene i Europa bør alle i hele verden kende. Men sådan er det jo ikke.
    Men det er godt, vi selv i DK er bevidste om vores egen betydning!
    Kære Marie, det er godt, du ikke har glemt gamle Danmark.
    Og vi glæder os til at se dig om en måneds tid.
    Kærlig hilsen
    farfar

Skriv et svar

